Anoek en Silke in Oeganda

Brown bread? You're whites!

Lieve allemaal,

Bedankt voor alle reacties! Jullie hebben geen idee hoe wij op dit moment zitten te genieten in het 'internetcafe' van Kisoro (ja, internet is op zo'n 5 km afstand...).

Nadat we de chaos van Kampala achter ons hebben gelaten zijn we zaterdagavond aangekomen in Mutolere. De busrit was prachtig! De omgeving veranderde van overwegend oranje in overwegend groen. Als 2 mzungu's (blanke/vreemdeling) die met de lokale bus reizen vormden we uiteraard een lachwekkende attractie. De laatste uren van Kabala naar Kisoro/Mutolere hebben we met een soort taxi afgelegd. Vanwege de stof, de eindeloze haarspeldbochten, de rijstijl van onze chauffeur en het ontbreken van de vangrail op de meeste plaatsen werd dit een rit om niet snel te vergeten. In Mutolere werden we heel hartelijk ontvangen door Ronald en Marijke Vierhout (het avondeten stond al op ons te wachten).
We verblijven de komende 5 weken in het guesthouse op het terrein van het ziekenhuis. Dit is een oud klooster waar we beide een klein, eenpersoons kamertje hebben. Het dorp heeft inmiddels kennis met ons gemaakt. We worden continu aangestaard, uitgelachten, geaaid en begroet ('Hello, how are you?'). Maarja, dan moet je als mzungu zijnde maar niet een rondje gaan hardlopen. Dat vinden ze echt idioot hier! De omgeving is onbeschrijflijk mooi. Helaas is het nog niet helder geweest, dus de mooie plaatjes houden jullie te goed.
Deze week is onze eerste werkweek. We moeten oppassen dat we niet open mond rondlopen. We hebben gisteren een behoorlijk heftige dag gehad in het ziekenhuis. Gelukkig konden we het vandaag al weer beter aan. Gelukkig hebben we 5 weken om iets te leren van het leven hier. Daar zullen de nodige frustratiemomenten zeker bij horen.
Maandag zijn we voor het eerst naar Kisoro geweest om inkopen te doen. Als je vraagt om bruin brood denken ze dat je suikerziekte hebt. Het samenstellen van een maaltijd is een grote uitdaging. Wijn wordt in kleine aantallen geimporteerd vanuit Zuid-Afrika en is dus niet te betalen. Gelukkig hebben we een flesje Amarula kunnen scoren

Wink

Internet is dus niet dichtbij. Gelukkig zullen we regelmatig een bezoek brengen aan Kisoro en proberen jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Doen jullie dat ook?

Laughing

Heel veel liefs,

Silke en Anoek

Laura

Dag laiverds! Ook vanuit Beijing worden jullie verhalen gevolgd! Ben blij dat jullie je plekje hebben gevonden, al is het natuurlijk altijd even wennen. Hier in Beijing is alles prima! Vandaag naar de Chinese Muur geweest, wat echt fantastisch was! Ik zie veel overeenkomsten tussen China en Oeganda: veel lieve mensen, veel aandacht van de locals, vaak bijzonder eten en niet veel wijn :). Ben erg benieuwd naar jullie foto's! Geniet ervan!! Kus

mariska

lieve bikkels,
via de telefoon en smsjes hadden we al begrepen dat dit wel ff heel iets anders is dan het "westerse' Kaapstad. :) Het ziet er prachtig uit allemaal. This is Africa, of niet dan. Jullie kunnen zo de Novib kalender voorzien van mooie foto's. Kan wel zien dat jullie 2 jaar ouder zijn, ik herinner me een foto van destijds van jullie kamer.............. Ik ben wel erg benieuwd wat jullie daar eten en wie daar voor zorgt. Dikke kus voor jullie allebei

Dirk

He mzungu's, ik wist wel dat jullie geen groentjes zijn! Ook uit de foto's blijkt wel dat dit een heel ander Afrika is dan de beelden die wij van jullie hebben gezien uit Zuid Afrika. De keurings dienst van waren moet maar niet op bezoek komen, want die overleefd het daar volgens mij niet. Als jullie maar goed bruin brood blijven eten en het ongedierte op afstand houden komt dat met jullie vast wel goed! Enne....... ga je wel hardlopen (??) ga dan ook in stijl, op blote voeten! Ben ook reuze benieuwd naar het stage werk. Blijf genieten!

Nienke

Heeej!
Ook vanuit Nicaragua worden jullie verhalen gevolgd! Jullie cultuurshock is vast nog veel groter dan die van ons, al hebben jullie natuurlijk al ervaring in Afrika! Maar hier worden we ook wel raar aangekeken en de omstandigheden zijn niet om naar huis te schrijven... Kunnen jullie veel doen? Wij hebben nog wel moeite met ons Spaans... Heel veel plezier en succes!
xxx

Naomi

Hi siss&sil!!
Daar zijn jullie weer! Heb met Steev net al heerlijk alle foto's bekeken en net jullie belevenissen gelezen :D Wat ongelofelijk gaaf dat Afrika zo'n bijzondere plaats in jullie hart heeft (misschien zijn jullie diep van binnen gewoon toch niet zo blank als jullie eruit zien ;)). En voor een beetje nieuws vanaf de Fazantstraat: Vandaag heb ik na wederom dagen ploeteren mijn laatste verslag ingeleverd.. was nog even strijd met spelling, printmarges, lege cartridges en met broer een ritje langs de Check-point-Charlie-brug-die-er-niet-meer-staat... maar uiteindelijk is het dan toch goedgekomen. Nu lekker naar bed, want het leek een half jaar geleden een goed idee om een dag na deadline een bezoekje aan de tandarts te plannen om 8.15!!! Haha, wat een grap! In ieder geval: Enjoy en we cntacten snel weer!!!
xoxoxo

Marja

Vanuit Amersfoort nog weinig te vertellen over mensen die ik ontmoet of andere dingen omdat ik me nog steeds veel binnen huis verplaats met dit rotweer! Gisteren wel even naar Wageningen geweest. Kijken hoe de rit met ov is naar de UT daar en heerlijk uiteten geweest. Vanavond gaan we een biosje pakken. En hidde begint ook aan het inpakken van zijn tas. Hij gaat a.s dinsdag weg. Vind het nog steeds een raar idee en bedenk dan maar dat Niki ook alleen in Enschede zit. Ben erg benieuwd naar jullie verhalen van het ziekenhuis leven in Afrika!!! Liefs Marja!

Jesse

Hé Zus en Anoek!

Wat een verhalen alweer, en dan ben je der nog maar net! Ik vind jullie slaaphok en woonkamer nog super de luxe, op de hagedis na. Geweldig om de eerste foto's te zien, ben benieuwd naar het volgende verslag!

Groetjes en een dikke kus!

Rob

Hi Silke,
Wat een wereld dat Afrika hè.
Wij komen net uit Gambia aan de Westkust.
Schitterende reis van 12 dagen!
Armoe, stof, tot nadenken ook.
Schitterende mensen.
Superhotel.
Veel gelachen ook. Al die witte tanden, wow!
En alle kleuren vogels!

Jullie boffen maar!
Genietze, ook met je werk.

Liefs
Rob

Jan

Hi dames,
Het is weer spannend geweest met de bergrit. Jullie zien er vrolijk uit. Lijkt me een belevenis in een compleet andere wereld. Je maakt veel mee. Dan is het hier erg rustig, met de gewone beslommeringen in de regen met 10 graden. Weer mooie foto's. Is de hagedis dood? Hij ligt zo met de pootjes omhoog. Zijn er meer artsen naast het echtpaar? Ik ben benieuwd naar de verdere verhalen. Have en en pas goed op elkaar. xxx

Robin

Klinkt goed dames, heel veel plezier en succes daar en doe maar veel mooie indrukken op!
Liefs, Robin

Crista

Hè hallo,
Stiekem ben ik weer jaloers op jullie.
Het is hier zondagochtend, half tien. Iedereen slaapt nog en het is bewolkt/regenachtig weer. Verder niets spannends. Lieve groetjes van mij.

oma

he meiden heb nu de brieven gelezen ja blanke meiden een andere kleur en dan ben je een ander mens maar je bent daar geloof ik weer helemaal thuis.
hoop dat jullij daar weer veel opdoen dikke pakert oma

Marja

Morgen weer een nieuw berichtje van jullie :)! Ik voel me alleen.. Ben de hele dag al aan het huilen en voel me nu super alleen in Eibergen. De tijd lijkt eeuwen te duren en heb nog weinig om te doen... Op dit moment wou ik dat de tijd een stuk sneller zou gaan.. misschien lucht tegen jullie aan zeuren een beetje op?! Benieuwd naar jullie eerst zware weken in het ziekenhuis daar! Bedankt voor de lieve smsjes, doen me goed!! Liefs! xx

opa en oma

lieve sil en anoek. we hebben jullie reisverslag gelezen
wat een belevenis. inmiddels zijn jullie al druk aan het werk en hopelijk tot volle tevredenheid en met plezier.
hebben jullie al malle gevallen meegemaakt. een bevalling bv. met een prachtige baby ? jullie zijn nu de enigste blanken hebben wij begrepen. een voordeel of een nadeel ? wat een prachtige natuur zien we op de foto's. blijft er nog wel tijd over om daar van te genieten ? rob en rita zijn weer terug uit gambia. ze raken niet uitgepraat over al het moois wat ze gezien en beleeft hebben. we missen wel veel foto.s want rob's fototoestel is gestolen. door vogels in de mooiste kleuren werden ze gewekt, hoewel soms wel eens wat te vroeg. van jullie kleine kamertjes kunnen wij ons alles voorstellen. het klooster in drachten heeft ze ook. klein en simpel. is een hangmat tussen de bomen misschien een alternatief ??!!! verder alles goed hier. annelies is vandaag jarig en in het weekend arjen en tjerk. weer veel gebak dus. hoe is het overigens met het eten ? is het wat te pruimen en wat schaft de pot zoal ? we stoppen. volgende keer weer meer nieuws. tot dan. groetjes opa en oma.

Geertje

Hey meiden!

Leuk om jullie reisavontuur te lezen! Veel plezier daar en zet em op! En het gebrek aan wijn is misschien nog niet zo slecht voor jullie.. Xx