Anoek en Silke in Oeganda

Expeditie Banda Island

De tijd vliegt, nog maar 1 week te gaan in Kampala en in Mulago Hospital. Op dit moment draaien wij mee op de (chirurgische) spoedeisende hulp. We waren al behoorlijk onder de indruk van de omstandigheden in dit ziekenhuis, maar deze afdeling slaat alles. Patienten presenteren zich met uiteenlopende klachten. Veelvoorkomend zijn verkeersongelukken (boda-boda!), mishandeling, brandwonden etc. Er zijn nauwelijks middelen aanwezig terwijl een groot deel van de patienten zwaargewond binnen komt. Dat er dagelijks (jonge) mensen overlijden is hier eerder regelmaat dan uitzondering. Wij vinden dit erg heftig. Het is ontzettend frustrerend om mensen te zien sterven door gebrek aan middelen en efficientie, terwijl wij weten dat dit in Nederland niet nodig zou zijn geweest. Wij doen ons best onze grenzen te bewaken en geen dingen te doen waar we (nog niet) tot bevoegd zijn.

Vorig weekend zijn wij met een groep uit ons guesthouse op expeditie gegaan naar Banda Island. Op ongeveer 4 uur varen vanuit Entebbe ligt dit kleine eilandje in Lake Victoria. De reis er naar toe is een belevenis op zich. Wij naieve Mzungu's waren in de veronderstelling dat we met een ferry zouden gaan, maar voor we het wisten werden we door Oegandese mannen opgetild en door het water naar een vissersboot gedragen. Vier uur in een kleine, propvolle, houten boot, boven op zakken vis, in de brandende zon doorbrengen is een unieke ervaring; Afrikaanser wordt het niet! Omdat deze manier van reizen ons ernstig afgeraden was waren we in het begin een beetje bang, maar nadat we een zeer degelijk reddingsplan bedacht hadden (voornamelijk gebaseerd op een aantal drijfbare materialen aan boord) konden we van de reis genieten.
Banda Island is een tropisch eilandje van 1 bij 2 km waar wij een heerlijk weekend hebben gehad; een groot kampvuur, verse tilapia, mooie strandjes, vleermuizen, insekten formaat Afrika en lekker relaxen!

Het leven in Kampala is intens op alle mogelijke manieren; geuren, kleuren etc. Wij verbazen ons nog dagelijks over een aantal Oegandese gebruiken. Een Oegandees zal bijvoorbeeld liever tegen je liegen dan je teleurstellen. Wij hebben inmiddels geleerd om nooit een suggestieve vraag te stellen. Met een open vraag heb je de meeste kans op een betrouwbaar antwoord. Dweilen en vegen doen ze hier op de meest onlogische momenten (bijv. tijdens de spits) en tegen beter weten in. Vegen gebeurd met een bos takken, 'want stokken zijn schaars'... 'Tijd' is een relatief begrip en het begrip 'tempo' is volledig onbekend. Wanneer wij op een bepaald tijdstip iets afspreken vragen wij altijd of dit 'African time' of 'Mzungu time' betreft.

Laughing

Tussen de bedrijven door waren er vorige week maandag verkiezingen voor de gemeente Kampala. Dit had een nacht vol rellen (inclusief traangas en geweerschoten) in onze wijk tot gevolg. De volgende morgen werden we wakker omdat ons bed stond te schudden; een aardbeving in het westen van Oeganda. Met de beelden van Japan in ons hoofd was dit een onwerkelijke gewaarwording.

Kortom, we maken genoeg mee, maar genieten ondertussen nog steeds met volle teugen. Begin volgende week gaan we op reis en dan zal ons leven waarschijnlijk een stukje rustiger worden...

Wink

Jan

Hi dames, Wat maken jullie veel mee. Via de telefoon hoorden we wat, maar dit verhaal maakt het nog heftiger. Jullie zijn wel toe aan een wat ontspannender omgeving. Ik ben benieuwd waar de reis verder naar toe gaat? Wij gaan a.s. woensdag naar Londen. Ook spannend, maar anders dan bij jullie. Het wordt voorjaar hier. De zon schijnt en het kan 12 graden worden vandaag. Straks naar Jo&Jo voor de koffie. Oma is nu naar Hans in het ziekenhuis. Het gaat goed met hem. Hij ligt op zaal en de meeste slangetjes zijn er al af. Gisteren ben ik, met 4 dames (Heleen, Annemarie, Christa en Aafke) naar de film (Gooise vroiuwen) geweest. Ik werd met aplaus begroet in de zaal vanwege mijn manzijn. Leuke film! Ik wens jullie nog een goede week in Kampala en hoor graag het vervolg. Take care. xxx

Donne

Zit ik hier dan met m'n brakke kop even te laptoppen komt er weer zo'n leuk TIA verhaal! Heb net even de foto's gekeken, prachtig. Wat een mooi eilandje en in Afrika hebben ze tenminste echte mannen, die je tillen;)
Gisteravond een proud to be fout feest gehad wat super leuk was. Zag er uit als een lerares, van de oude stempel, met een iets te kort rokje en kouzen. Super vet! Ik stuur je de foto's. Ga nu lekker in de zon zitten, want die schijnt hier lekker ook. Lekker puuuuuh xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

oma

waqt weer een verhalen nog een week en denk julie z ijn dan wel aan vacantie toe het is haast onwerkelijk wat julie alemaal mee maken het is haast niet te geloven zo iets maak je hier niet mee kom net uit Stiens vandaan ende foto.s groot gezien nu dan kan ik mij begrijpen hoe lang het duurt voor julie bij je werk zijn wat een verkeer daar ga straks heerlijk uit eten dat is wel anders dan bij julie voor julie daar nog een week en dan op avontuur ben benieuwd wens julie nog een prettige werk week met al de belevenissen kijk er iedere keer weer van op maar rus aan xxxoma

Lise

Ik moest vandaag werken in Kardinge en had even 15 minuten pauze. Ik heb toen heerlijk in het zonnetje met een broodje en een glas melk jullie nieuwe verhaal gelezen op mijn telefoon:D Goede invulling van mijn pauze! Vooral het leven in Kampala hebben jullie geweldig beschreven, ga zo door;):P
Nu ben ik net klaar met werken en ga zo met Meike en Judith heerlijk eten. Daarna pakken we natuurlijk even een piekuurtje in de Negende. We zullen er ook 1 op jullie avonturen drinken!
Geniet van jullie laatste week in Kampala!!!
Dikke kus

Naomi

Dag lieve dames,
Wat een avonturen beleven jullie weer, echt niet voor te stellen! Fijn ook dat jullie je zo bewust zijn van de momenten waarop een reddingsplan nodig is, want we willen jullie natuurlijk wel heel terug krijgen ;)
En na een heerlijk weekend feest en zon mag ik vandaag weer aan de bak, heb er gewoon zin in! :D
Geniet en tot snel!
xoxo liefs

Heleen

We komen net terug uit het ziekenhuis. Het gaat goed met Hans. Nog 1 slang minder en als zijn long weer zelf het werk gaat doen, mag hij waarschijnlijk woensdag naar huis. Inderdaad een heel ander ziekenhuis dan bij jullie in Kampala. Hier hebben ze zo te zien alles, artsen, medicijnen, apparatuur, tijd en geld. Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld! Ik ben benieuwd waar jullie ooit als artsen aan het werk zullen gaan. Maar goed, dat duurt nog even.
Nu eerst nog een weekje in Kampala en dan op vakantie! Ik heb uitgerekend dat jullie over 6 weken alweer naar Nederland vliegen. Ongelooflijk hoe snel de tijd is gegaan!
En ook wij gaan even op vakantie. Morgen nog een dagje werken en dan een paar dagen naar Londen. Sommige mensen boffen maar. Wat is het leven fijn!
Lieve meisjes, geniet nog even deze week en dan op naar het volgende avontuur.

Veel liefs van mij!

aly

Hoi Silke,

Wat een verhalen en prachtige foto's, Kampala lijkt me een hele ervaring! Niet voor te stellen als wij in onze (ook heel mooie en grote) achtertuin in Menaam zitten. Heerlijk weer is het hier, het voorjaar begint! Sverre heeft zijn schooladvies gekregen en gaat ook naar het gym, hij heeft er zin in! Wel de enige hier uit het dorp, maar hij treft vast uit de omringende dorpen kinderen die ook gaan. Spannend, straks weer een nieuwe school voor hem..... Lise zit braaf tegenover me spaans te leren uit een kinderboek, mischien kan ze beter haar scriptie afmaken?? De groeten van ons allemaal en straks een hele mooie vakantie toegewenst!

Babs

Hee lieve Sil,

Leuk om weer een bericht van jullie te lezen, spreekt echt tot de verbeelding:-) Ik ga nu even de foto's bekijken, die zijn vast erg mooi aangezien jullie naar een tropisch eilandje zijn geweest! Mijn moeder en Theo zitten nu op Gran Canaria maar dat is vast ietsje anders;-)

Liefs Babs

Nienke

Hey!

Ik heb het gelezen hoor! Wat hebben jullie weer veel meegemaakt met zn tweeen! Genieten nu van het reizen, lekker dat ziekenhuis achter laten!

Ik heb gister weer mn eerste feestje in Groningen gehad, heel gezellig! Mis jullie wel! En weer even in het UMCG geweest, de ziekenhuizen zijn hier toch wel iets anders...

xxx