Anoek en Silke in Oeganda

Baby Boom

Eindelijk weer een bericht

Laughing

We hebben op alle fronten veel meegemaakt. Silke heeft een heftige week in Stiens gehad, maar ze is blij met de beslissing om naar huis te gaan. Ook in Mulago Hospital was het een indrukwekkende week.

Sinds vorige week dinsdag zijn we gelukkig weer met z'n tweeen. Op dit moment zitten we op de afdeling infectieziekten. Hier liggen met name patienten met HIV, tuberculose, meningitis en malaria. Er zijn veel ernstig zieke patienten. We zien hier ziektebeelden die we in Nederland nooit zouden zien. Zo was er afgelopen week een patient met vergevorderde tetanus. Ook hebben we geluk dat een van de specialisten hier zelfs aan 'bedside teaching' doet.

Afgelopen vrijdag zijn we nog een dag naar de 'labour ward' gegaan; Silke had nog wat gynaecologie in te halen. Aangezien er geen andere studenten aanwezig waren, waren twee paar extra handen van harte welkom. De 'labour ward' is een afdeling met minimaal 30 krijzende, naakte, hoog zwangere vrouwen met gevorderde ontsluiting. Privacy is niet aan de orde. Er zijn enkele douchegordijntjes (met badeendjes!), maar lang niet genoeg. Een deel van de vrouwen ligt in een bed, de rest ligt op een matras op de grond. En vrijdag was er een BABY BOOM in Mulago! Samen hebben we wel 10 Oegandeesjes op de wereld gezet! Uiteraard hebben we gevraagd om supervisie, maar daar was geen tijd voor. Een aantal aanstaande moeders nemen 'traditional herbs' (die schadelijk zijn voor de baby) om de bevalling te versnellen. Dit heeft wat spannende momenten opgeleverd... Maar wat is de opluchting groot als het kindje het uiteindelijk doet (lees: huilt en niet meer blauw is)! Net toen we van plan waren om naar huis te gaan zagen we een vrouw op de grond (niet een sop een matras) met een hoofdje tussen haar benen. We konden nog net handschoenen aantrekken om haar te begeleiden bij het laatste deel van de bevalling. TIA!!

Op zaterdag zijn we gaan raften op de Nijl. Samen met 3 Tsjechen, een Portugees en een prettig gestoorde Oegandese gids deelden we een boot. Het raften was ontzettend gaaf! In het begin vonden we het erg spannend, maar na de eerste keer omslaan konden we er niet genoeg van krijgen. Een deel van de tocht mochten we zwemmend afleggen. Echt geweldig om midden in de brede Nijl te dobberen!

Laughing

Vanochtend mochten we weer aan het werk. Dagelijks reizen we met een Matatu (mini-busje waar minimaal 16 man in past, het maximum aantal is onduidelijk) dwars door de chaos van Kampala. We moeten overstappen op een van de twee taxi parcs. De taxi parcs zijn een ervarig op zich, we gaan proberen dit nog een keer stiekem vast te leggen. Het is een reis met veel hindernissen die ons drie kwartier tot anderhalf uur kost. Vanuit de Matatu genieten we van alle prachtige tafarelen die zich in de hoofdstad van Oeganda afspelen...

Liefs uit Kampala,

Silke en Anoek

Ps. Ook Silke heeft een nieuw nummer: +256784924530

mariska

Ik bof maar weer, net thuis en ja hoor een nieuw verslag en foto's. Gisteravond al geskypd, dus we waren al wat op de hoogte van de babyboom. En dat raften lijkt mij ook wel wat. Onvoorstelbaar, wat zijn de verschillen met Nederland (schrijnend) groot. Maar weer lekker werken en genieten van Oeganda! Vandaag is het hier ook heerlijk zonnig dus ik kruip zo even met een dikke trui aan in de zon.
Net nog een smsje van Marij gehad Sil, alles ok!! xxx

Jan

Hoi Dames, Wat een belevenissen. Jullie doen veel ervaringen op. Mooie foto's. Ik ben aan het werk, maar het is nu rustig. Even tijd om te kijken en te reageren. Collega's in het zonnetje op het balkon. Morgen ga ik op het ROC Hengelo naar een lezing van Katja Staartjes (Eerste Nederllandse vrouw op de Everest). Heleen had een uitnodiging. We wachten af wat het wordt. Jullie horen het. Veel plezier en pas goed op elkaar. XXX Jan.

Pauline

Hee ladies,
Wat een saai leven heb ik toch denk bij mezelf als ik jullie verhalen lees! ben stiekum toch wel jaloers op al jullie ervaringen wauw... Wat een omgeving en wat veel leermomenten, leuk dat jullie dan graag supervisie willen en de dames alleen maar willen baren...tja, niet helemaal verenigbaar maar wel bijzonder om mee te maken.

Inderdaad, dobberen op de Nijl lijkt mij ook een hele mooie ervaring, leuk dat jullie het nuttige met het aangename kunnen combineren.

Hier schijnt nu ook de zon en soms lijkt het wel een beetje lente, jullie hebben lekker de sombere en koude wintermaanden gemist.

Blijf ons op de hoogte houden, ik geniet erg van jullie verhalen.

Liefs,
Pauline

Fenna

Hej meiden!
Wat een verhalen, jullie maken zo veel mooie en soms ook wat minder mooie dingen mee! Erg leuk om jullie verhalen te lezen!!
@ Sil, nog gecondoleerd met je oma, dat moet een heftige week zijn geweest, maar mooi dat alles geregeld kon worden!
En nu weer terug in Oeganda gelijk allemaal nieuw leven op de wereld helpen. Geniet ervan!
Liefs Fenna

Lise

Nou Sil volgens mij heb jij niet eens de tijd gehad om weer rustig te wennen daar. Je wordt gelijk weer hard aan het werk gezet. Maar het klinkt alsof je het weer helemaal naar je zin hebt:D
Spannend hoor van al die baby's. Kan ik jullie ook inhuren voor mijn toekomstige bevallingen?;):p
Hier gaat alles nog steeds als vanouds, druk druk druk. Had ik jullie al op de hoogte gesteld van het meest geweldig nieuws dat ik eindelijk mijn ticket geboekt heb!!! 28 juli vlieg ik naar Cusco:D
De communicatie via de sms is volgens mij niet helemaal goed gegaan. Ik kreeg maar een deel van je sms Sil. Heb jij mijn sms wel ontvangen?

Ik wil jullie trouwens ook nog even vertellen dat het hier nu 18.43 is en dat ik nog steeds in de UB zit te werken aan mijn scriptie. Goed he:D Ik ga er nu echter wel vandoor omdat ik lekker ga eten met Meik.

Succes daar met alle bevallingen en andere spectaculaire belevenissen.
Dikke kus

Donne

Jeetje mina, spannend daar allemaal! Al die bevallingen, en dan ook nog zonder matras. Maar ze zien er wel heeeeeeeeel lief uit! Was goed om je een weekje thuis te hebben Sil maar nu ik deze foto's zie is het nog beter dat je daar bent! Vooral die foto met die baby; ge-wel-dig. Ik kom net terug van het werk, had een hele lange dag. Moest meteen door van school! Maar nu lekker thuis dus =) Maak 1 deze dagen wel weer even een mail maar heb er nu geen krachten meer voor. ;)
Enjoy daar! Nouja, daar maak ik me niet druk om.
Kussssjes

tjits

Hey beide,

Fijn dat Sil weer terug is, en dat jullie 11 oegandeesjes op de wereld hebben gezet. Ik kan me zo niets voorstellen bij jullie leven op dit moment, zal ook wel afkicken worden als jullie weer in groningen zijn.. maar dan zit ik wel met thee en koekjes klaar (of andersom) Geniet er nog van zolang jullie er zijn!

Dikke kus

Jo en Jo

Fijn dat jullie weer samen zijn en dat jullie de ervaringen van de afgelopen week weer samen kunnen delen. Silke zet hem op, hou je taai, maar samen met Anoek zal dat wel gaan lukken (vrienden door dik en dun, niet waar!). Via Heleen en Jan horen we al veel, maar het blijft ook erg leuk om jullie ervaringen te lezen en te zien. Geniet van jullie tijd daar want voor dat je het weet is het al weer begin mei. Groeten Jo en Jo

Edith Geesing

Ha Anoek,

Wat leuk dat ik dit van je moeder hoorde, zo kan ik ook jou verhalen een beetje volgen. Ik stuurde een berichtje dat Melinda bevallen is van een dochtertje, en kreeg van je moeder te horen dat jij zo ver van huis moeders bijstaat bij de bevallingen.
Mooi werk, heel bijzonder en niet alleen de eerste keer. Moet zeggen dat die donkere kindjes prachtige baby's zijn. Ik weet niet hoe lang je stage nog duurt, maar dat hoor ik volgende week wel van je moeder. Veel plezier en geniet ervan groetjes Edith

Naomi

Hi sweeties!!
Keal, hoe aandoenlijk die foto's van jullie met die mooie bruine baby'tjes... echt weer een moment om te beseffen hoe trots ik op jullie ben! Hier is er beter weer op komst, al zou je het niet denken als je nu naar buiten kijkt.. erg triest. Wel geeft mn windows-temperatuur-ding-in-beeld 7 graden aan&voorspelt 14 graden op zaterdag :D jeej! Ik vind het allemaal prima en zie het zonnig tegemoet nu ik mn defence gehaald heb ;). Zoals je al smste, nog "even" een verslagje typen en dan mn diploma ophalen haha. En zoals John Lennon zei:"Het leven is wat je overkomt, terwijl je andere plannen maakt." Dus dat we maar vooral mogen genietenvan het 'nu'. Voor mij is dat 'nu' een goed boek+een kop thee :D
We'll talk soon! xoxo liefs

Heleen

En dan is het alweer zondagavond en staat Jesse hier naast mij met Anoek te bellen! Een week is zo voorbij en dan horen we telkens de mooiste verhalen! Alweer een tocht gemaakt en de nieuwe week in het ziekenhuis staat alweer voor de deur. Super allemaal. Wij hadden hier ook een heftige week met allerlei spannende uitslagen. Naomi heeft haar defence gehaald, Hans heeft woesdag een kijkoperatie gehad en oma hoeft nog geen staaroperatie te ondergaan.
De komende week is ook weer spannend wat Hans betreft en daarna gaan wij, als het goed is, een paar dagen naar Londen. Ik heb er zin in!
Lieve meisjes, ik wens jullie een hele fijne en goede week en ga ervan uit dat wij die ook weer zullen hebben. En nu mag ik nog even aan de telefoon, Jesse! Even lekker bijkletsen.
Grote knuffel!

wouter

Ha kinders!

Heb in een keer maar meerdere verhalen gelezen. Sil wat ontzettend vervelend van je oma, gecondoleerd.
Verder lijkt het wel op een drukke dag in Deventer joh, bevallende vrouwen in de gang, lekker aan de kruiden en grote klimtochten (holterberg) en natuurlijk zwemmen in de rivier (Ijssel) ;). Denk dat jullie er wel behoorlijk veel van zullen leren. Nu worden jullie van die dokters die niks de pis lauw maakt :D, lijkt me grappig om te zien!

liefs!

ps ik denk dat het wel handig is om die vetvlek van de lens van de camera af te halen ;)

Jan Kuiper

Dag Dames,

Wat gaaf om jullie verhalen te lezen! Wat lijkt het leven hier in Nederland dan ineens saai.

Groetjes en veel plezier!