Anoek en Silke in Oeganda

Mutolere Hospital, Matoke en lake Mutanda

Lieve allemaal,

We hebben weer veel beleefd sinds vorige week. We voelen ons inmiddels thuis in Mutolere en in het Guesthouse. We zijn bevriend geraakt met de co-assistenten uit Gulu (stad in het noorden van Uganda). Vrijdagavond hebben we samen met hen traditioneel gekookt en gesproken over de grote culturele verschillen tussen onze landen. Het bereiden van de maaltijd duurde 4 uur (dus wij vielen bijna om), maar het resultaat was lekkere matoke (bananen-prut), ground beans en samosas.
Ook op medisch gebied was het een interessante (en leuke

Wink
) week. Maandag, woensdag en vrijdag wordt er visite gelopen op de verschillende afdelingen. Dit houdt in dat wij met de chirurg, een clinical officer, een hoofdverpleegkundige en een gevolg van zeker 10 verpleegkundigen in opleiding een ronde langs de bedden maken. Fred (de clinical officer) tolkt, maar de anamnese is helaas meestal onbetrouwbaar, dus het klinisch beeld bepaald het beleid.
Een medisch dossier bestaat uit een aantal aan elkaar geniete papiertjes. Basaal laboratoriumonderzoek is mogelijk. Dit wordt alleen op de chirurgische afdeling nauwelijks gedaan. Bloedkweken is niet mogelijk! Er zijn een echo- en een rontgenapparaat aanwezig. Helaas is het rontgenapparaat niet mobiel, terwijl veel patienten aan bed gekluisterd zijn; de beste behandeling van een breuk van het bovenbeen (femurfractuur) is tractie.
Dinsdag en donderdag wordt er geopereerd. Op donderdag hebben we een zeer specialistische operatie voor de ziekte van Hirschprung (Duhamel) bijgewoond. Deze werd uitgevoerd door Ronald en dr.Schaap, een Nederlandse chirurg die op bezoek was.

Zaterdag hebben we in de regen Kisoro verder ontdekt... Wanneer een koffietentje geen elektriciteit heeft betekent dit dat je geen koffie krijgt, maar gelukkig wel op een stoof verwarmde melk. Wanneer je uit eten gaat is het overigens de normaalste zaak van de wereld dat je 3 uur wacht op je eten en zelf een fles wijn koopt bij de 'supermarkt'. This is Africa!

Zondag hebben wij door een zonovergoten landschap een prachtige tocht gemaakt naar lake Mutanda. Hiken hier betekent dat wij als sneeuwwitjes continu gevolgd worden door minimaal 7 (Afrikaanse) dwergen. Eerst is dit zeer vermakelijk, later zeer vermoeiend.

Vanavond gaan we pork eten. Dat bestel je hier per kilo! Gelukkig gaan een aantal artsen en de co's uit Gulu mee. Er zijn al weddenschappen afgesloten over hoeveel kilo wij (als mzungu's) kunnen eten... wordt vervolgd!

Dikke kus van ons

Ps. Het mobiele netwerk blijkt hier volstrekt willekeurig; het grootste gedeelte van onze smsjes komt aan, maar helaas ontvangen wij lang niet altijd jullie reactie (keep on trying!

Wink

Dirk

He meiden, weer een berichtje, altijd leuk als je al een aantal uren achter de PC zit met zakelijke mails en cijfers! Als je jullie verhaal dan leest dan is dat helemaal een compleet andere wereld! Zowel voor techniek, voeding, omgang, klimaat en de rest. Niet dat het daardoor veel minder is, zo bedoel ik dat absoluut niet. De hartkwalen en stress kippen lopen hier denk ik veel meer rond. Ik ben dan ook reuze benieuwd hoe het jullie zelf vergaat. Wetende dat er in de wereld zoveel meer kennis/techniek is, die waarschijnlijk daar ook heel wat leed/ergenis zou kunnen verhelpen. Roei er met de riemen die je hebt, en blijf genieten/gelukkig!

Madelon

Mooie verhalen weer lieve meiden! Ook fijn dat er eindelijk weer met medische termen gesmeten wordt (nee hoor, alleen 'tractie' is mij onbekend - valt mee toch! ;) ).
Ik wens jullie heel veel succes met het varkensvlees eten, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de uitkomst :) Veel plezier!

Hier nog geen baby nieuws trouwens, ongelofelijk hè!

Liefs Lon xx

PS: het regent heel hard hier: missen jullie NL al?! ;)

Pauline

Hoi leuke meiden,

Klinkt weer helemaal goed. Wat zullen jullie straks weer moeten wennen aan alle vanzelfsprekende anamneses en medische apparatuur die jullie hier weer kunnen gebruiken. Altijd handig om het ook geleerd te hebben met minder mogelijkheden :-)

Eet smakelijk, klinkt best spannend maar vooral heel leuk en gezellig! Geniet....
Hoop dat jullie heel lekker eten,

Madelon

En wat een mooie foto's ladies.. heel indrukwekkend en vooral heel leuk om te zien waar jullie werken, wat jullie hebben gegeten en natuurlijk de dwergen :)

mariska

Hoi!! Ik zat al een beetje te wachten op een seintje dat er weer een berichtje en foto's zijn. Je ziet er wel erg chirurgisch uit Sil, misschien toch een overweging waard. En die kindjes...... je laat ze zeker schrikken op die laatste foto. De wereld daar lijkt me prachtig! Gezellig om ook buiten werktijden contact te hebben met mede co's, artsen en zo. Jullie zijn straks volledig ingeburgerd en moeten (mogen) dan naar de volgende stek. Geniet eerst nog maar lekker van die wonderbaarlijke TIA wereld in en rondom Kisoro! xxx

Naomi

Hola tjiks,
Na een middag vol regen is het nu eventjes droog en oogt het buiten zelfs bijna niet grauw en gruwelijk donker ;) --> Een goed moment om de fiets te pakken en een stapje omhoog te gaan op de activiteiten ladder :P (sporten met steev dus.. haha).
Verder was ik na een tripje Beuningen dit weekend weer opgeladen voor de laatste loodjes.. en vandaag de eindpresentatie van de minor gehad. We hebben er wel een goed gevoel over, maar moeten nog ongeveer 2 weken wachten op de officiele uitslag... spannend!!
Nu nog even chill in thuis orde in chaos creeren en alle studie bende opruimen, en dan begin in op 1 februari met afstuderen! I'm ready, so bring it on!! ;)
Snel maar ff een bel-date plannen en bijkletsen over de laatste nieuwtjes!!
xoxoxo en liefs

Ilse

Hey meiden,
Wat een mooi verhaal weer! Wat enorm anders dan hier in NL in het ziekenhuis, maar gelukkig zijn daar ook gewoon mede-co's :D. Ik heb ook zin om over anderhalve week het vliegtuig in te stappen naar Afrika :). Ben benieuwd!
Veel plezier!!

Donne

Chicks! Jeetje wat een belevenissen weer, leuk om zo'n week overzicht te lezen! En zoals mama al zei gezellig dat jullie ook al vrienden hebben gemaakt ;) De foto dat jij BOE roept staat hier op de achtergrond Sil! Ik kom net uit Groningen en ben helemaal dood, ga zo dus maar lekker douchen en op de bank. Kus en niet vergeten, 'hakuna matata'!

Lise

Jeejtjemineetje, is het wel vertrouwd dat jullie daar al staan te opereren? Jullie moeten het niet erger maken dan het al is he:P;)
Maar ik ben blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben, het ziet er weer spectaculair uit.
Ik ben op dit moment even alles aan het omgooien in mijn plannen(kans zit er in dat jullie gewoon naar mijn bul kunnen). Mail je wel even Sil als ik wat meer duidelijkheid heb:D
Heb mijn laatste tentamen trouwens gehaald! En vandaag ook al mijn masterthese presentatie gedaan dus dat is iig afgerond. Nu de rest nog!
Nou ik wens jullie veel succes met mensen beter maken enzo. Lekker veel eten! (maar misschien niet teveel pork want dat is eigenlijk helemaal niet zo goed) En doe jullie ding he!
Dikke Kus!!!

Heleen

Mooi, verhaal, foto's alles! Het ziekenhuis ziet er echt uit zoals ik het me had voorgesteld. Best armoedig, doet me aan de jaren voor de eerste W.O denken, maar dan erger. En dan die kinderen, zo aandoenlijk! En dan jullie als artsen in de dop op weg naar een of andere operatie, ook aandoenlijk! Het is net echt! Jan zei;" maar ze weten ook al best veel! Nog een dik jaar en ze zijn al basisarts!" En zo is het!
Fijn dat jullie al aardig gewend zijn. Hier verder alles chill.

Liefs van mam

Jan

Hi dames, weer een stukje met gave verhalen. Foto's zijn mooi. Ik lees nu een boek van Aukje van Gerven. Zij fietste met haar vriend door Afrika en ook een stukje door Oeganda. Heel herkenbaar. M.n. de aandacht van mensen voor de blanken. Lekker gegeten van de 'kilo 'porc'? Was dat alleen voor jullie twee? Leren jullieal veel m.n. over sociale geneeskunde? Jullie moeten de groeten hebben van Dr. Duijvenstein. Hij heeft mijn gehoorapparaat gezien en ik kreeg een handtekening voor de vergoeding van Menzis. Nog veel plezier en leer veel. Liefs xxx

Anniek

Lieve Anoek en Sil,
Wat een mooie verhalen hebben jullie alweer op de site gezet! Ik heb ze met plezier gelezen. Nog maar zo kort weg en alweer zo veel beleefd, het is toch ongelofelijk!
Hier in Nederland gaat alles nog z'n gangetje. Alleen hebben de kinderziektes ook mij inmiddels getroffen en ben ik vandaag maar ziek thuis gebleven. Het is wel eenzaam hoor om als laatste van ons vieren nog co-schappen te moeten lopen.. Maar dat duurt nog maar een weekje! En ik doe wel veel leuke dingen. Zo hebben we met de OWC de co-kamer eindelijk echt gepimpt, die is nu veel gezelliger geworden en met Henny ballen eten bij de IKEA was ook erg leuk! De co-borrels zijn als vanouds gezellig en donderdag a.s is er een pub-quiz!
Zo zijn jullie weer een klein beetje op de hoogte wat er allemaal in Enschede/het MST gebeurt. Blijven genieten en ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaal!
Liefs Anniek

Anne

Wauw Silke, wát een belevenissen hebben jullie daar en eigenlijk zo onwerkelijk om te zien vanaf hier!
Als ik dan zo die foto van jou aan het werk zie is het toch echt menens daar, heftig maar geweldig lijkt me dat!(ik als grote fan van "Trauma Centrum")
en dan die koppie's van die kinderen met hun trekpopje....

Succes maar weer daar.

marja en klaas

hoi!
een nieuw verhaal en foto'! meteen kijken en lezen!
wat een medische wereld..geweldig wat jullie daar meemaken en petje af, want het is vast ook een klus om alles een plekje te geven.
een prachtige wereld trouwens!!!!
en geweldig om te zien hoe Deense trekpoppetjes, gekocht in het Friese Oosterwolde, gretig aftrek vinden in het Afrikaanse Oeganda.
een werelds cadeautje dus :)
wij blijven jullie volgen!!!
zoen, en opa zou zeggen :"niet op het ijs!"

tjitske

Hey sil en anouk,

Het heeft een tijdje geduurd maar heb inmiddels de site gevonden en heb me helemaal bijgelezen :) Super leuk wat jullie allemaal doen, jaloers!! Geniet er van,

liefs

Max

Hey Anoek en Silke,

Wat hebben jullie alweer veel beleefd en wat is het in jullie verhalen en op de foto's een andere wereld dan hier! Ik vind het moedig hoor, weer zo ver weg van alles en iedereen. Gelukkig zijn jullie met z'n tweeën en hebben jullie nu al vrienden gemaakt. Lekker hoor een kilo varken, ik ben benieuwd wat jullie ervan bakken.

Heel veel plezier en succes Mzungu'tjes!