Anoek en Silke in Oeganda

'Schiet mij maar lek'

TIA: This Is Africa! En dat kan zo maar betekenen dater een week lang geen stroom en dus ook geen internet is...

Een leuk onderdeel van de Public Health vormen de 'outreaches'. Dit houdt in dat er een team bestaande uit een verloskundige, een clinical officer, een health educator en wat willekeurige anderepersonen in een'ambulance' afreist naar een afgelegen gebied(meestal hoog in de bergen). Doel is om basale medische zorg te verlenen aan demensen die niet in staat zijn een ziekenhuis of health clinic te bezoeken. De afgelopen tijd mochten wij een aantal keer mee en dit heeft ons op unieke plaatsen gebracht. De mensen leven er onder zeer primitieve omstandigheden. Het is moeilijk om hun vertrouwen te winnen. Uitleg is het belangrijkste middel hier. 'Patienten'komen met de meest uiteenlopende klachten en verwachten altijd medicijnen. Helaas wordt hier ook altijd gehoor aan gegeven, dit om de vertrouwensband niet te schaden (veel onnodig antibiotica gebruik). Een grote potmet placebo's (smarties

Wink
) zou niet de ideale, maar wel een praktische oplossing zijn.

Vorig weekend hebben we (als goede generale voor afgelopen weekend) een berg bij Kisoro beklommen. Omdatwe de weergoden zeer dankbaar waren voor het prachtige weer van afgelopen week (en omdat we nu eenmaal in een klooster wonen) besloten we die zondag een kerkdienst bijte wonen. Dit goede voornemen liep uit op een hele lange dag, met 2 uitgebreide diensten gevolgd door een'graduation party'. Kortom een dag vol speeches en preken die we niet konden verstaan. Uit respect en beleefdheid konden wij helaas niet via de achterdeur naar buiten sneaken...

Hoewel onze laatste week in het ziekenhuis inmiddels aangebroken is blijven wij ons af en toe ernstig verbazen over de gang van zaken. Wanneer iemand iets te enthousiast onder narcose wordt gebracht en hierdoor stopt met ademhalen, kijkt iedereen rustig toe en wordt er alleen actie ondernomen (en een monitor gehaald!) omdat wij dat zo ontzettend graag willen... 'Schiet mij maar lek!' is de spreuk die wij het ziekenhuis personeel maar hebben aangeleerd.

Dinsdagavond hebben we volledig in stijl Silke's verjaardag ingeleid. Te midden van 100 ballonnen, samen met 5 Oegandezen (die er niks van begrepen, maar het wel erg gezellig vonden) en 1 Amerikaan, hebben we geproost. Na 12 uurwas er post uit Nederland... Super lief, dank jullie wel!

Laughing

Woensdag hadden we een soort verjaardagstaart, waar de gehele medische staf erg van genoten heeft. Deze dag was tevens de eerste dag van de nieuwe Nederlandse chirurg. Samen met zijn vrouw ishij na wat vertraging(autopech) in Mutolere aangekomen.Komende week hopen wij nog veel van hem te leren. Ondanks dat wij ons zonder Europees gezelschap prima hebben gered, is hun aanwezigheid toch wel erg gezellig!

Afgelopen zaterdag zijn wij de grote uitdaging aangegaan; de beklimming van de Muhabura vulkaan (die we vanuit ons slaapkamerraam op heldere ochtenden mogen begroeten). 4127 meter was ons doel. Samen met 3 bekenden uit het ziekenhuis en een gids zijn we letterlijk door de wolken omhoog geklommen. De klim was lang en zwaar, maar de beloning des te groter als je boven komt! De hemel brak open, de wolken schoven opzij... En we konden genieten van een fantastisch uitzicht! Doordat het weer zo was opgeklaard was de afdaling prachtig. Een unieke tocht die we niet snel zullen vergeten.

Komende vrijdag en zaterdag zullen we terugreizen naar Kampala. Volgende week beginnen we in 'het grote Mulago Hospital'. We zijn benieuwd wat ons daar te wachten staat.

Dikke kus, voor de laatste keer, uit Mutolere

Reacties

Reacties

Donne

Há bikkels, jeetje mina wat een vulkaan! Ziet er heel mooi uit, wat waren jullie hoog. Prachtig uitzicht zeg. Ik schrok me net dood Sil, je kwam opeens online op msn maar dat was denk ik een foutje want je was al snel weer verdwenen. Onder het genot van een kopje dikke vette tomatensoep van UNOX(lekker he) kregen we mail dat er weer een nieuw verhaal was geplaatst. Erg leuk! Nog een fijne laatste week, en veel plezier met de nederlandse chirurg, dat zal ook leuk zijn een Europeaan in de buurt! Ik zal mijn tanden poetsen en op naar de Albert Heijn om te werken. Kusjes en Sil; gefeliciteerd met je broertje!

Naomi

Bonjour voyageurs du monde!
Wat fijn om weer wat van jullie te horen :D Ik zat stiekem al een beetje te wachten op jullie bericht! Ik heb de foto's nog niet gezien, maar die ga ik zo uitgebreid bekijken... ben benieuwd!
Wat gaaf dat jullie weer zo'n fantastische bergtocht hebben gemaakt, echt een verslaving waar jullie nooit meer vanaf komen denk ik ;) En omdat we in NL eigenlijk geen bergen hebben... heb ik vandaag (in het kader van de bergtochten) de Usseleres beklommen met de fiets... Dat bleek nog best een hels karwei met alle tegenwind dezer dagen ;)
Qua nieuws vanaf het 'Fazantstraatfront' het volgende...
- Afgelpen week aftrap voort afstuderen gehad, met alle bijbehorende bijzondere/saaie/intensieve/emotionele/uitdagende colleges van dien
- Vrijdag kennis gemaakt met mijn 1e lezer/begeleider; dit lijkt tot nu toe een vrolijke, competente en enthousiaste man die erg fan van Frankrijk is :D
- Komend weekend (12/13) ga ik mijn opdrachtgevers ontmoeten!! Die staan op de emigratiebeurs in Utrecht. Ik heb er zin in!
...Verder ist nog rustig en vermaak ik me vooral met veel dates met vriendjes&vriendinnetjes :D, al moet ik wel bekennen dat ik je nu wel een heel ietsiepietsie ben gaan missen hoor zus! ;) we contacten!
Ik wacht met spanning op jullie volgende verhaal en tot die tijd:
Amusez-vous! Et beaucoup de bisous et des caresses!

mariska

Lieve meiden,
Wat een prachtige foto's!!! Ik zit hier werkelijk zo te genieten. Ik sla al jullie foto's op in een mapje en bekijk ze steeds weer. De een is nog mooier dan de ander. Al die kindjes met of zonder trekpoppetjes zijn zo aandoenlijk. En de wereld daar is zo mooi. Geniet met volle teugen van Afrika!!! En dat je toch de top hebt kunnen bereiken Sil, respect en jaloezie hoor. Ik ben razend trots op jullie.

Jo en Jo

Hoi, dat jullie genieten is op de foto's goed te zien en in de verhalen goed te lezen. Wat een ervaringen hebben jullie al opgedaan in een maand tijd. Anoek hoe is het met het hardlopen? Jo en ik zijn goed bezig, jammer dat we je niet meer tegenkomen tijdens onze loopjes. Blijf genieten van alles wat jullie meemaken en laat ons ook lekker meegenieten! Groeten JoJo

marja

he sil,( en anouk natuurlijk)

geweldige foto's en verhalen!!!!
een overweldigend avontuur/natuur die enorme berg. (en wij al trots als we op alpe d'huez staan haha)
fijn dat de lawaaikaart een succes was!
we blijven jullie volgen :)

dirk

Gisteravond laat thuis, maar uiteraard de verhalen en foto's uitvoerig belezen en bekeken. Verdikke man, jullie maken vanuit de "thuisbasis" vele en mooie uitstapjes. Of in het weekend of door de week met de jeep. Al met al heb ik al een heel "beeld" van jullie veblijf daar. En dan te bedenken dat dit "basiskamp" eind van de week al weer voor het laatst is! Maar weer een heel ander avontuur voor de boeg. Wat mij betreft blijven jullie foto's maken van groepen kinderen. Bij iedere foto en ieder kind kan ik zelf wel een heel verhaal bedenken....

Madelon

Lieve Sil en Uk (misschien wordt het toch tijd voor 'n nieuwe bijnaam Anoek ;) ),

Genieten zeg weer dit verhaal! En die foto's, zo mooi!! Ook al krijg ik een mail in mijn inbox wanneer jullie een nieuw verhaal hebben gepost, toch spiek ik af en toe - tegen beter weten in - of er niet al iets nieuws op staat! Maarre.. lekker fanatiek de berg op, ik had niet anders verwacht! Hoeveel hoogtepunten staan er nog op het lijstje?! ;) Bijzonder ook dat jullie de bergen in zijn geweest, dat is pas echt een onbekende wereld.
Lieve meiden, deze week nog veel leren van de Hollandse chirurg en vooral nog enorm genieten van jullie laatste weekje Mutolere.

Liefs Lon xx

Babs

Wat een verhalen weer! Zelfs een vulkaan beklommen, wat een stoere vrouwen zijn jullie:-) En wat een bijzondere foto's hebben jullie weer gemaakt! Vooral die van die kindertjes in afgelegen dorpen, prachtig! Ik blijf jullie volgen.

Tuut uit Ljouwert!

Jesse

Na al die tijd met mijn neus in de boeken zou ik ook graag een bergje beklimmen.
Zal wel een hele ervaring zijn geweest voor die mensen om een oerhollandse verjaardag mee te maken.
Hier weinig nieuws, al zit ik er over te denken om ratjes te gaan kopen en moeders heeft al zitten dreigen dat ze dan echt niet meer langs durft te komen :P

mariska

voor de duidelijkheid: ook Anoek heeft een broer die Jesse heet. Onze Jesse zou het mij nooit aandoen om ratjes te kopen...... ;) Sterkte Heleen!!!

B.Lolkema.

Hallo Silke (en Anoek)

Geweldig dit reisverslag,we genieten er echt van.
Wij wensen jullie dan ook een mooie terugreis naar Kampala.
En veel succes in het grote Mulaga Hospital.

Groeten Ruud en Bep Lolkema.

Heleen

Ik hoop dat onze Jesse (broer van Anoek), net zoveel rekening met zijn moeder houdt als de andere Jesse (broer van Silke) nu al doet! Wie weet, misschien zijn ze niet alleen solidair qua naam, maar ook wat rekening houden met hun moeder betreft. Zou mooi zijn!
Fijn dat jullie veilig in Kampala zijn aangekomen. Toch weer een hele reis! De details gaan we nog horen. De hartelijke ontvangst en de mooie kamer zijn natuurlijk weer een cadeautje! Hoe doen jullie dat toch?
Hier in Enschede is alles toppie! Vandaag zijn we naar de emigratiebeurs geweest met Naomi. Nee, schrik niet, we hebben geen plannen in die richting. Naomi, Jan en ik hebben de mannen ontmoet bij wie Naomi haar afstudeeronderzoek gaat houden. Ze zijn in het echt net zo leuk als in het filmje van "ik vertrek". Ze vertelden heel enthousiast over hun emigratie naar Frankrijk en na hun presentatie hebben we een lekker wijntje met ze gedronken! We kregen op z'n Frans twee dikke zoenen bij vertrek, dus dat zit wel goed!
Dames, ik wens jullie een heel fijne en leerzame tijd in het ziekenhuis van Kampale.

Tot snel aan de telefoon of sms! XXX

Crista Muller

Hallo,
Als ik jullie daar zo zie dan krijg ik kippevel. Vooral als ik al die kinderen zie die zo naar jullie kijken.
En dan de prachtige foto's van de natuur en de zonsondergangen, jaloers.... jazeker!
Wij genieten met jullie mee door de mooie verhalen en foto's.
Veel liefs uit Enschede,
Groetjes van Crista

Wilko

Hey dames,

Zo te lezen zijn jullie daar lekker bezig. Goed om te lezen dat jullie het daar goed naar jullie zin hebben, veel leren en weer prachtige avonturen beleven.
Heel veel succes de komende tijd, geniet ervan en tot snel.

groetjes Wilko

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!